در انتظار امام موعود
به نام خدا
السلام عليك يا بقيه الله الاعظم (روحي له الفداء)
متن سخنراني 1 با عنوان "در انتظار امام موعود "
هزار دشمنم ار مي كنند قصد هلاك
گرم تو دوستي از دشمنان ندارم باك
مرا اميد وصال تو زنده مي دارد
وگرنه هر دمم از هجر توست بيم هلاك
با عرض سلام خدمت حضار عزيز و بزرگوار ، اعياد شعبانيه و سالروز ميلاد قطب عالم امكان ، بهاردلهاي مومنان و شادابي روزگاران همه آزاد مردان و آزاد زنان جهان حضرت بقيه الله الاعظم (روحي و ارواح العالمين لتراب مقدمه الفداء) را به پيشگاه آن بزرگوار و شما شيفتگان و دلدادگان و محبين اهل بيت عصمت و طهارت تبريك و تهنيت عرض مي كنم .
مبحثي را كه امشب مي خواهم چند كلمه اي را پيرامون آن خدمت شما بزرگواران صحبت كنم ، واژه اي است كه قطعا و يقينا با معناي آن ناآشنا و بيگانه نيستيد و بارها و بارها آن را در زندگي احساسي و عاطفي خود تجربه كرده ايم ؛ بله عزيزان انتظار انتظار حسي است كه شدت آن اهميت و جايگاه محبوب را در ديد شخص منتظر بيان مي كند و در حقيقت روزنه اميدي است به اينكه روزي محبوبش را در اوج سلامتي و موفقيت خواهد ديد .با توجه به اينكه امروز در دوراني زندگي مي كنيم كه دوران غيبت امام عصر مي باشد وظايفي برعهده ما نسبت به آقا قرارگرفته كه در واژه انتظار خلاصه مي شود و زمانيكه واژه انتظار در كنار واژگان امام موعود قرار مي گيرد معنايي به عمق چاه غيبت آن حضرت كه بيش از 1200 سال از آن مي گذرد معنا و مفهوم پيدا مي كند .
صحبت پيرامون ابعاد انتظار چه ازبعد معنايي چه از بعد اهميت و جايگاه آن و چه از بعد ثمرات انتظار زمان بسياري را مي طلبد كه از حوصله زماني و مكاني مجلس خارج است اما به گفته شاعر :
آب دريا را اگر نتوان كشيد
هم به قدر تشنگي بايد چشيد
انتظار از مصدر باب افتعال و ازريشه " نظر " گرفته شده و به معني " به نگاه نشستن " و به توجه نشستن " مي باشد . وقتي به معناي احساسي وعرفي انتظار مي نگريم مي بينيم كه با معني لغوي آن تطابق دارد همچنين با توجه به موضوع بحث انتظار امام موعود از روايات و آياتي كه به واسطه اهل بيت عصمت و طهارت به دست ما رسيده و در آنها درباره انتظار صحبت شده مي بينيم كه معنايي را ائمه براي ما شرح داده اند با معني لغوي آن تطابق دارد
دو نكته از درون معناي انتظار استخراج مي شود كه مي توان گفت شروط لازم براي بوجود آمدن حس انتظار است يكي محبت و داشتن عرض ارادت به طرف مقابل مي باشد تا كسي نسبت به شخصي محبت نداشته باشد ، او را دوست نداشته باشد نمي تواند به نگاه او بنشيند و ديگر انتظار او معنايي ندارد در مورد امام زمان هم همينطور است تا زمانيكه نسبت به امام زمان محبت نداشته باشيم انتظار او معنايي ندارد و نمي توانيم به نگاه او بنشينيم و به انتظار او بنشينيم . اما محبت نه تنها لازمه به وجود آمدن حس انتظار است بلكه به خواسته خداوند در كلام وحي وظيفه و تكليفي براي همه شيعيان و همه مسلمانان قرار داده شده است .خداوند در سوره شوري آيه 22 مي فرمايد : " قل لا اسئلكم عليه اجرا الا المودة في القربي " اي پيامبر به امت مسلمان بگو من در ازاي زحماتي كه در مدت رسالتم كشيدم هيچ اجر و مزدي نمي خواهم مگر مودت و محبت نسبت به اهل بيتم و امروز نمونه بارز اهل بيت پيامبر وجود نازنين دردانه هستي حضرت بقيةالله است.
دومين نكته معرفت شناخت و آگاهي نسبت به جايگاه طرف مقابل مي باشد تا انسان شخصي را نشناسد نسبت به او معرفت نداشته باشد نمي تواند با توجه به نگاه او بنشيند و بازهم انتظار براي او معنايي نخواهد داشت اين مسيله در ارتباط با وجود نازنين امام زمان آنفدر اهميت پيدا مي كند كه نبي اكرم (صلوات خدا بر او و خاندان پاكش باد) در اين باره مي فرمايد : "من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهليه " هر كس بميرد و امام زمان خود را نشناسد با مرگ جاهليت مرده است . طبيعي است كه هر چه معرفت انسان نسبت به امام بيشتر شود محبت او هم بيشتر خواهد شد.
اجازه بدهيد كه عرايضم را باذكر يك مثال دنبال كنم : مثالي كه براي خواهران و مادران مكرمه اي كه در مجلس تشريف دارند ملموسانه تر است : حتما براي همگي اتفاق افتاده كه شخصي قرار بوده به ميهماني ما بيايد و ما به عنوان ميزبان از او پذيرايي كنيم كه البته نسبت به او محبت و اردادت خاصي داشته ايم و مدتي بوده كه از ما دور افتاده و همين فاصله زماني باعث شده كه اشتياق ديدار او در ما بيشتر شود
خوب طبيعي است كه سعي مي كنيم شرايط و فضاي موجود را به بهترين وجه ممكن آراسته كنيم ظاهر خود و حتي اطرافيانمان را به بهترين صورت تغيير مي دهيم فضاي اطرافمان دكوراسيون منزل را به زيباترين شكل تغيير داده و هدف نهايي از اين همه تغيير و آماده سازي جلب نهايت رضايتمندي و آسايش ميهمانمان است در مدت زمانيكه ما به عنوان ميزبان ازاو پذيرايي مي كنيم . نكته اي كه در اينجا مطرح مي شود و در بحث انتظار امام موعود اهميت ويژه اي پيدا مي كند اين است كه هر چه ما طرف مقابل مان را بيشتر دوست داشته باشيم سلايق او بر سلايق ما ارجحيت پيدا مي كند و آنچه را انجام مي دهيم كه او مي پسندد مثلا غذايي را آماده مي كنيم كه مي دوست دارد ؛ فضا را طوري تغيير مي دهيم كه او مي پسندد . هر چه كه ما امام زمانمان را بيشتر دوست بداريم اوامر او را بر نظرات خود برتري مي دهيم و خودبه خود مطيع او مي شويم اطاعتي كه خداوند نيز برما واجب كرده كه " اطيعو الله و اطيعو الرسول و اولي الامر منكم " و آن را نشانه سعدتمندي ما معرفي كرده است و امروز اول الامر پس از پيامبر در ميان ما وجود مبارك حضرت صاحب الامر( عج الله تعالي فرجه) مي باشد . بله سرورانمن انتظار هم يعني آماده سازي آماده سازي خود و جامعه البته اينجا چند سوال مطرح مي شود كه با توجه به مثال زده شده و شروطي كه در مقدمه عرايضم خدمت شما بزرگواران عرض كردم ما در چه جايگاهي قرار داريم تا چه اندازه نسبت به امام زمان معرفت و آگاهي داريم؟ امامي كه اگر يك روز در روي زمين نمي بود زمين اهل خود را در خود فرو ميبرد.
چقدر نسبت به امام زمان محبت و ارادت داريم امامي كه ما سوي الله همه مخلوقات روي زمين به يمن و بركت وجود مباركش رزق و روزي مي خورند " به يمنه رزق الوري و بوجوده ثبتت الارض و السماء " وبه واسطه وجود مباركش آسمانها و زمين پابرجا شده است .
آيا آن اندازه اي كه براي كسب مدارج عالي و تحصيلات عاليه براي خود و فرزندانمان تلاش مي كنيم و آن را نشانه موفقيت خود و فرزندانمان مي دانيم ،از جان ، مال ،آسايش و رفاهمان و با نهايت تاسف در بعضي مواقع از دينمان هم مايه مي گذاريم تا به اين درجات برسيم ، براي كسب علوم دين مان و معرفت و آگاهي نسبت به امام زمان تلاش كرده ايم كه موفقيت دنيا و سعادت اخروي را در پيش دارد علومي كه سرچشمه تمامي علوم بشري اند. اين سوالي است كه اگر در تمام طول سال از خود نپرسيده ايم و در غفلت بوده ايم امشب كه در اين مكان و با نام حضرت جمع شده ايم بايد از خود پرسيده و منصفانه به خود جواب بدهيم.
پس ببينيد عزيزان من انتظار يعني آماده سازي آن هم در بعد فردي و جمعي چرا كه اسلام ديني است كه هم بعد فردي را مي نگرد و هم به جنبه اجتماعي توجه دارد . آماده سازي كه با تعليم و تعلم همراه است .امام رضا در حديثي زيبا و شيوا اين گونه مي فرمايند : "رحم الله مرء احي امرنا " خدا رحمت كند كسي را كه امر ما را زنده نگه دارد . از امام پرسيدند يا بن رسول الله امر شما چگونه زنده مي شود امام در پاسخ فرمودند : " يتعلم علومنا و يعلمها الناس " علوم مارا ياد بگيرند و به ديگران هم بياموزند در ادامه امام نكته اي رابيان مي كنند كه جاي بسي تامل دارد امام مي فرمايند :" فان الناس لو علموا محاسن كلامنا لا تبعو نا " اگر مردم محاسن و زيباييهاي كلام ما را ياد بگيرند خودبه خود تابع ما مي شوند. " خوب امام تعليم و تعلم را نشانه زنده كردن امر شان معرفي مي كنند كه باعث آماده كردن انسان در دوران غيبت و دور شدن او از هرگونه فتنه ايي است كه ائمه هشدار آنها را داده اند مي شود علمي كه امام از آن سخن مي گويند با عمل همراه است چرا كه اگر اينگونه نباشد با روح انتظار منافات دارد مگر مي شود كسي منتظر امامش باشد و واجباتش را انجام ندهد و محرماتش را ترك نكند حاشا و كلا
انتظار در چنين بستري است كه برترين اعمال امت معرفي مي شود . پيامبر اكرم كه درود خدا بر او و خاندان پاكش باد مي فرمايد " افضل اعمال امتي فرج من الله عزو جل " برترين اعمال امت من انتظار فرج از سوي خداوند عز وجل مي باشد . عزيزان عنايت داشته باشيد چه فرج و گشايشي و انتظار چه فرج و گشايشي برتر از فرج و گشايش امر آقا و اربابمان مهدي آل محمد صلي الله عليه و آله است . فرج و گشايشي كه همه مخلوقات از آن بهرمند شده چرا كه او رحمة للعالمين است .
پس ببينيد سروران خانم ها و آقايان آقا امام زمان" بقيت الله خير لكم ان كنتم مومنين " ؛ انتظار فرج او هم برترين اعمال امت ؛ طبيعي است كه منتظران او هم مي بايست جايگاه و اهميت خاصي داشته باشند همچنانكه امام صادق منزلت و جايگاه انسان منتظر را همسان و برابر با كسي مي داند كه در راه خدا جنگيده باشد ، در خون خود غلتيده باشد و به شهدت رسيده باشد كه مقامي بس بزرگ و عظيم است . در ادبيات خود مثلي داريم كه مي گويد قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهري ببينيد اميرالمومنين علي چگونه از امام و يارانش ياد مي كن د در حكمت 139 نهج البلاغه امام خطاب به كميل بن زياد از ياران باوفايش در باره حجت هاي خدا مي فرمايد كه خداوند هيچ گاه خالي از حجت خدا نمي ماند واز علم و دانش ائمه دوازده گانه سخن مي گويد تا اينكه به اين فراز از سخن خود مي رسد كه مد نظر بنده است كه امام مي فرمايد : "آه آه شوقا الي رويتهم " آه آ ه كه چقدر من مشتاق ديدار روي آنها هستم اميرالمومنيني كه خداوند لقب اميرالمومنين را فقط وفقط براي اين بزرگوار در روز غدير واجب كرد كسي كه قسيم النار و الجنة است كسي كه خدادر شب معراج با زبان او با پيامبرش سخن گفت اينگونه اشتياق ديدار امام زمان ما و يارانش رادارد حالا ما بايد چگونه باشيم را به وجدانهاي پاك شما بزرگواران واگذار مي كنم . ان شا ء الله كه همگي ما از جمله ياران و منتظران حقيقي دردانه هستي باشيم چرامه انتظاري كه افضل اعمال امت باشد ثمرات را به دنبال خواهد داشت كه منتظران را بي تاثير نخواهد گذاشت كه مهمترين آنها پاكي روح و روان انسان و به تبع آن رضايت خداوند و پيامبر اكرم و ائمه اطهار سلام الله عليهم اجمعين را در پي دارد چرا كه كسي كه منتظر حقيقي باشد نمي تواند هر كاري كه دلش خواست انجام دهد و به گفته بزرگواري آب زمزم را با (معدرت مي خواهم) فضله موش آلوده نمي كند . از ديگر ثمرات انتظار مي توان به تقويت روح ايمان باقي ماندن بر دين و در نهايت برقراري ارتباط قلبي با امام زمان اشاره كرد . كسيكه انتظار راتجربه كند ديگر امام زمانش را فراموش نمي كند در لحظه لحظه زندگي به ياد اوست و هر صبح كه نه هر لحظه با او بيعت كرده و مي گويد" اللهم اني اجدد له في صبيحة يومي هذا و ما في عشت من ايامي عهدا و عقدا و بيعة له في عنقي لا احولل عنها و لا ازول ابدا " تا اينجا انتظار را از ديد معنايي بررسي كرديم شروط لازم براي به وجود آمدن حس انتظار را محبت و معرفت نسبت به آقا امام زمان معرفي كرده به افضل اعمال بودن اين حس اشاره شد اما نكته مهمي كه وجود دارد اين است كه عزيزان بنده شما بزرگواران را نمي گويم شما مطمئنا به اين مسئله اشراف داريد خودم را مي گويم بعضي مواقع نسبت به وجود نازنين حضرت غفلت داريم غفلت نه به معناي انكار وجودي حضرت و نه به معناي عدم اعتقاد به او بلكه مي دانيم كه وجود دارد اما فقط به نام او بسنده كرده و روزمرگي هايي كه امروزه گريبان گير ما شده باعث اين غفلت در پي آن غربت امام شده است مهمترين عاملي كه به واسطه روايات به دست ما رسيده و براي جلوگيري از غافل شدن از امام مي باشد دعا كردن براي سلامتي و تاييد فرج حضرت است كه خواسته خود اين بزرگوار هم مي باشد . با توجه به اينكه تا چند وقت ديگر به پيشواز ماه مبارك رمضان مي رويم اين روايت را عرض مي كنم :امام صادق در سال 148 ه ق به شهادت رسيدند امام مهدي در سال 255 ه ق متولد شدند امام جعفر صادق در شب 23 رمضان كه محتمل ترين شبها به شب قدر است دعاي فرج را توصيه مي كردند كه خوانده شود و خود مي خوانند و به اصحابشان هم توصيه مي كردند مي توانيد در اعما مخصوصه شب 23 رمضان در مفاتيح الجنان مشاهده كنيد اين را عرض كردم كه اهميت دعا براي سلامتي حضرت را درك كنيد چرا كع امام صادق 107 سال قبل از تولد صاحب الامر براي سلامتي او دعا مي كردند . همه عنايت داريد وقتي مسئله مهمي براي ما پيش مي آيد به درگاه خدا متوسل مي شويم هر موقعيتي كه پيش مي آيد از خدا رفع گرفتاري مان را خواستاريم امام زمان هم براي هم ما مهم است فرج و گشايش ام او نيز بنابراين براي اينكه از معزل غفلت از امام رهايي يابيم بسيار دعا كنيم براي ظهور و سلامتي اين بزرگوار از خداوند منان خواستارم كه هر چه سريعتر امر ظهور حضرت را تاييد بفرمايد و همگي ما را ازجمله منتظران واقعي او قرار دهد
تا در گوشم قصه تو
درچشمم چهره تو
در سينه من آتش تو پنهان شد
در لب هايم سوز بيان
در قلبم شور نهان
در ديده من اشك روان جاري شد
10 شعبان 1428
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته